Fórum EMB de Discussões
[  EMB's Main Menu  |  Forum Index  |  Cadastro  |  Search  ]
   
ENGLISH
PORTUGUESE
 LINGUISTICS & CULTURE


Autor:  José Roberto
E-mail:  josezambon@merconet.com.br
Data:  20/JAN/2003 9:08 PM
Assunto:  Re: Dilema
 
Mensagem:  Caro José de Andrade. Cara, vejo que não estou só, ser um professor de língua estrangeira num país onde a mesma é pouco falada, é uma fonte de dificuldades. Também nunca viajei ao exterior, e sei que a vivência no exterior é fator fundamental para se desenvolver a pronúncia, entender a cultura da língua-alvo e também entender as subdivisões dos dialetos da língua. Quem ouve o Supla (que viveu um tempo nos EUA) e a Rita Lee ou Raul Seixas (que nunca viveram ou ficaram pouco tempo no exterior) cantando (em inglês) sabe a diferença que faz. Mas diz o próprio Raul "quem não tem colírio usa óculos escuro", eu também não tenho condições financeiras para intercâmbio (além de estar correndo por pontos na rede pública de ensino) ou viagem, portanto, filmes, revistas, música...enfim os recursos que tenho são minhas armas profissionais. Eu tenho um livro chamado "Teaching by Principles, an interactive approach to language pedagogy" de H. Douglas Brown (editora Longman) que utiliza padrões menos rigorosos para aqueles que se dispõem a ensinar inglês (porém, é claro, sempre focando o desenvolvimento do professor e sempre evitando as ambigüidades e desvios críticos de pronúncia): Veja um trecho do livro: Page 122 ENGLISH AS AN INTERNATIONAL LANGUAGE. (...) 1- English is increasingly being used as a tool for interaction among nonnative speakers. Well over one half of the one billion English speakers of the world learned English as a second (or foreign, como nosso caso) language. Most English language teachers across the globe are nonnative English speakers. 2- English is not frequently learned as a tool for understanding and teaching US or British cultural values. Instead, English has become a tool for international communication in trasportation, commerce, banking, tourism, technology, diplomacy and scientific research. (...) If you're not teaching in a country whose people use a widely accepted variety of English, you will still, no doubt, find that your teaching must keep a pace with the new pragmatism. Standards of grammaticalness and of pronunciation may well need to be viewed in terms of the practice of natives who are educated, proficient English speakers. In Japan, for example, "Japanized" forms of English are becoming more widely accepted by English specialists. YOUR OWN PRONUNCIATION, ESPECIALLY, MAY NOT BE "PERFECTLY NATIVELIKE" IF YOU YOURSELF ARE A NONNATIVE ENGLISH SPEAKER. The goals that you set for your students may therefore more wisely be goals of clear, unambiguous pronunciation of English phonology. Even if you are teaching English in what Kachru (1988) called INNER CIRCLE countries (United States, United Kingdom, etc) you are well advised to base your judgments of the acceptability of students' production on the ultimate practical uses which they will put the language (...) On one occasion as I interviewed a prospective ESL teacher, I concluded from her excellent but "Hong-Kong-ized" variety of English that she was originally from Hong Kong. Upon asking her, I discovered she was a native San Franciscan! Com isso eu tirei a conclusão de que é importante treinar cada vez mais meus ouvidos e minha fala (a escrita se desenvolve mais facilmente e vc. sempre pode pesquisar em caso de dúvidas), mas já posso me virar com o que tenho. Abraços e boa sorte José Roberto.


Envie uma resposta
Índice de mensagens


 English Made in Brazil -- English, Portuguese, & contrastive linguistics
Dilema  –  David José de Andrade Silva  19/JAN/2003, 10:10 PM
Re: Dilema  –  Ricardo Bomfim  20/JAN/2003, 10:23 AM
É isso aí!  –  David José de Andrade Silva  23/JAN/2003, 1:25 AM
Re: Dilema  –  Ran  20/JAN/2003, 3:16 PM
Dilema?  –  David José de Andrade Silva  23/JAN/2003, 1:18 AM
Re: Dilema?  –  Ran  26/JAN/2003, 8:57 PM
Re: Dilema  –  Ricardo - EMB -  20/JAN/2003, 6:17 PM
 Re: Dilema  –  José Roberto  20/JAN/2003, 9:08 PM
Valeu!  –  David José de Andrade Silva  23/JAN/2003, 1:06 AM
Agradecimento  –  David José de Andrade Silva  23/JAN/2003, 12:54 AM

Contents of this forum are copy-free.
By S&K